Темата за "ПТП и нарушенията" бе представена на учениците от 11 "В" клас от ПМГ "Академик Боян Петканчин"
Днес, 27.03.2024 г., на учениците от 11 „В“ клас от ПМГ „Академик Боян Петканчин“ бе представена темата за „Пътно-транспортните престъпление и нарушения“, в рамките на Образователната програма „Съдебна власт – информиран избор и гражданско доверие. Отворени съдилища и прокуратури“, съвместен проект на Висшия съдебен съвет и Министерство на образованието и науката.
Окръжните съдии Милена Петева и Филип Филипов очертаха причините, които водят до ПТП, като дадоха дефиниция за пътнотранспортно произшествие, кога се счита за непредпазливо и кога за умишлено. Разясниха според закона кои телесни повреди са леки, средни и тежки, кога се счита, че има смърт и на кой съд са подсъдни престъпленията, при които има такива пострадали. Особено внимание съдиите обърнаха на шофиране след употребата на алкохол и наркотични вещества, начините за установяване и съответните наказания, като направиха уточнение, че кръвната проба за наркотици може да е положителна няколко дни след употребата им.
Следовател Данаил Савов запозна подробно учениците какво представлява оглед на местопроизшествие, изготвянето на протокол и съдебно - медицинска експертиза от вещи лица. Разказа за конкретен случай от практиката си, при който при шофиране в тъмната част на денонощието водач удря пешеходец и избягва от местопрестъплението.
Магистратите дадоха конкретни съвети към аудиторията в случай, че се окажат свидетели на ПТП да позвънят на телефон 112 и да обезопасят местопроизшествието, тъй като за виновния това са смекчаващи вината обстоятелства при определяне на наказанието, а за отегчаващо се смята дали е управлявал под въздействие на алкохол или след употреба на наркотични вещества.
Образователната програма през учебната 2023 г. – 2024 г. е насочена към формиране и повишаване на правната грамотност и култура на учениците, стимулиране на интереса им към правото и професионално ориентиране в юридическите науки, повишаване на информираността им за съдебната власт, изграждане на ценностно отношение към закона, както и към ограничаване на негативните модели на поведение.